דיור ציבורי

"לאורך ההיסטוריה שלה ראתה ממשלת ישראל את השיכון ככלי מרכזי להשגת יעדה של המדינה וגם כצורך אנושי שעל המדינה מוטל לספקו לאזרחיה.                 (דוד בן גוריון)

 

לצערנו, לא על כולנו שפר הגורל ולא כל אחד מסוגל להגיע לקורת גג ראויה בכוחות עצמו. בקרב קבוצות רבות באוכלוסייה, כמו נכים, משפחות חד הוריות, חלק מאוכלוסיית הקשישים ועוד, הסיכוי לרכוש דירה צנועה אשר תהווה עבורם עוגן קיומי, הוא קלוש עד לא קיים. מדינה נמדדת ביכולת לסייע לחלשים שבקרבה ובשאיפתה לצמצם את הפערים הכלכליים והחברתיים בין שכבות הציבור השונות. עליה לקחת אחריות מלאה בנושא זה ולאפשר קורת גג נאותה גם לאלה שאינם מסוגלים להתמודד עם כוחות השוק החופשי. כך פועלת מדינה שדואגת לאזרחיה.

מדינת ישראל היא מדינה עשירה. זו עובדה. אולם נדמה שעובדה זו אינה משפיעה על התנהלותה, לעתים אף ההיפך מכך. מדינה, כל מדינה, נדרשת לדאוג לרווחה תושביה, ועל אחת כמה וכמה, מדינה המוגדרת כחזקה מבחינה כלכלית. היעדר סיוע כזה, אינו בעיה כלכלית, כי אם חרפה ערכית. מדינת ישראל צריכה ויכולה לסיים את כל בעיות הדיור הציבורי, אבל לשם כך נדרשת ממשלה שפועלת בעבור הציבור ולא מתעסקת כל היום בצרכי הישרדותה שלה.

מהיכן צצה ההמצאה הזו "רשימת המתנה" לדיור הציבורי? הרי מעולם לא שמענו על רשימות המתנה לתשלום ארנונה או חשבון חשמל. ברגע שקיבלתם את הדרישה לתשלום – מיהרתם לשלם. בדיור הציבורי לעומת זאת, הורגלנו לכך שיש קריטריונים קשוחים ורשימות המתנה אינסופיות. זה יכול וצריך להתנהל אחרת.

המדינה לא עושה טובה אישית לאף אחד מהזכאים, כשהיא מספקת לו דיור ציבורי. זו חובתה של המדינה וזו אחת הדרכים לדאוג לרווחת תושביה ולצמצום הפערים הבלתי נתפסים בחברה הישראלית. בדיוק לשם כך אנחנו משלמים מסים. זה רק עניין של סדרי עדיפויות.

 

אני מחויב לפתור את מצוקת הדיור הציבורי בישראל ובהתאם לכך:

 

  1. נגדיל את מלאי הדיור הציבורי

 

כל פרויקט ממשלתי והסכם גג שיחתם עם הרשויות – יחויב לכלול דירות לדיור הציבורי ודירות לדיור ציבורי מותאם לנכים (דירות נ"ר). הדרך האפקטיבית לחסל את "רשימות ההמתנה" ולהגדיל את מלאי דירות הדיור הציבורי היא רק בהצמדה שלהם בחוק לפרויקטים לבניה בשוק החופשי.

 

  1. נעניק את הדירה ללא תמורה לדיירי הדיור הציבורי משנות החמישים והשישים.

 

מייסדי המדינה, דיירי דיור ציבורי וותיקים שחיים בדיור הציבורי משנות החמישים והשישים של המאה הקודמת יקבלו את הדירה בחינם. מכירת הדירה לזכאים בהנחה, מלבד זה שהיא מכניסה לקופת המדינה סכום זעום בלבד, היא מעמיקה את העוני הקיים ממילא אצל אותו זכאי, שצריך להשיג עשרות או מאות אלפי שקלים לצורך הרכישה. בנוסף, היא מפלה בין אלו שלעולם לא יצליחו להשיג את הכספים לצורך הרכישה. ישראל היא מדינה עשירה ויכולה לחלק למייסדיה חלק מרכושה.

  1. נעדכן את כספי הסיוע לזכאים אוטומטית בכל שנה

 

כיום ניתנים כספי סיוע בשכר דירה לכ- 140,000 משפחות מידי שנה. כידוע, מחירי הדיור ואיתם גם מחירי השכירות עולים מידי שנה. אני מתחייב להצמיד את כספי הסיוע למדד מחירי הדיור. כך שבכל שנה הזכאים יקבלו אוטומטית את כספי הסיוע שנקבעו להם בתוספת העלייה של מדד מחירי הדיור. מדינת ישראל יודעת בכמה עלה מדד המחירים ואינה צריכה להמתין לכך שהזכאי יפנה אליה. היא זו שאמורה לשרת אותו.

 

  1. נקים קרן למתן ערבויות ובטחונות לזכאי סיוע בשכר דירה

 

כיום ישנם זכאים לסיוע בשכר דירה שלא מצליחים לממש אותו, מכיוון שיש משכירים שדורשים ערבויות ובטחונות שאינם נמצאים ברשות הזכאים. הקמת קרן למתן ערבויות ובטחונות לזכאים תאפשר להם לקבל את כספי הסיוע כפי שמגיע להם ע"פ חוק. זה עוד דוגמא למדיניות של אחריותה של המדינה כלפי האזרח.

 

  1. זכאים לדיור ציבורי יקבלו אוטומטית זכאות לסיוע בשכר דירה

 

כיום, זכאי שקיבל תעודת זכאות לדירה בדיור הציבורי, לא מקבל מיד דירה, אלא נכנס לרשימת המתנה. ברשימה זו ישנם כ- 3000 ממתינים, כשממוצע זמן ההמתנה לדירה עומד על למעלה משנתיים וחצי. במקום להפחית את הבירוקרטיה ולדאוג שאדם שנמצא זכאי לדירה בדיור הציבורי, יהיה זכאי אוטומטית לסיוע בשכר דירה ויעמוד על 90% מערך שכ"ד במקום בו ניתנה לו תעודת הזכאות וזאת עד שתימצא לו דירה בדיור הציבורי – אנו שולחים אותו לסבב בדיקות נוסף כדי לדעת אם הוא זכאי לסיוע בשכר דירה. אין הליך מיותר מזה.

 

  1. נגדיל את סכומי הסיוע בשכר דירה לזכאים ולהצמידם למדד הדיור

 

מן הראוי שאדם שנמצא זכאי לסיוע בשכר דירה, יקבל סיוע מספק שיאפשר לו קיום בכבוד. על כן אפעל להגדיל את כספי הסיוע בשכר הדירה לזכאים כך שלא יפחתו מ- 40% מערך שכירת דירה בשוק החופשי למשפחה עם ילדים ומ- 50% מערך שכירת דירה של יחידים או זוגות ללא ילדים.

 

  1. נפשט ונפחית את הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי

 

הזכאות עפ"י הקריטריונים הנוכחיים, יוצרת תמריצים מעוותים רק לשם קבלת הזכאות. אין בכך כל היגיון. אני מחויב לפעול לפשט ולהפחית את הבירוקרטיה. אין שום הצדקה להעביר את הזכאים מסכת התעללות עד לקבלת הזכאות.

 

 

זכינו לכך שמדינת ישראל היא מדינה חזקה כלכלית. החובה והאחריות שלנו כחברה וכמדינה היא להעניק לאוכלוסיות נוספות את האפשרות להתבסס ולהרים קצת את הראש מעל למים.

avi
X
מלאו את הפרטים, התפקדו ונשפיע ביחד!
מעוניין/ת להתנדב